Huis ter Heide en vliegbasis Soesterberg

Enkele ontwikkelingen
Geactualiseerd 8 december 2017

INHOUDSOPGAVE RUBRIEK

Huis ter Heide en Vliegbasis
Autoboulevard Huis ter Heide
Bestemmingsplan
Herinrichting Vliegbasis
Gebiedsvisie Dijselburg
Woningbouw Huis ter Heide

HUIS TER HEIDE EN VLIEGBASIS

In Huis ter Heide en omgeving wonen ruim 2.250 inwoners, waarvan ca 800 in het woonwagenkamp Beukbergen. Dat is ongeveer 4% van de bevolking van de gemeente Zeist. De bewonersvereniging is Buurt- en Belangenvereniging Huis ter Heide, www.huisterheide.nl. Deze werkt samen in het platform buurten en dorpen Stichting Beter Zeist. Ook Stichting Milieuzorg Zeist e.o. houdt zich bezig met Huis ter Heide e.o. In de directe omgeving ligt de voormalige vliegbasis Soesterberg, een natuurgebied met het Nationaal Militair Museum en aan de zuidrand een lokatie voor woningbouw.
terug naar top

AUTOBOULEVARD HUIS TER HEIDE E.A.

In hoofdzaak omdat het autobedrijf Renes uit het centrum van Zeist plaats moet maken voor uitbreiding van het gemeentehuis en woningbouw, besloot de gemeente tot de aanleg van een autoboulevard op het zuidelijke deel van het landgoed Oud Zandbergen. Het verzet van een deel van de bewoners van Huis ter Heide werd gebroken door vermindering van het doorgaande verkeer door de wijk in het vooruitzicht te stellen. Veel verkeer zou worden omgeleid via de ontsluitingsweg van de autoboulevard. De meeste bewoners echter volhardden in hun verzet, omdat hiermee weer een landgoed zou worden aangetast.

Een beroepszaak tegen het bestemmingsplan Oud Zandbergen, bij de Raad van State leek aanvankelijk succesvol, want het bestemmingsplan werd terugverwezen. De gemeente bracht het bestemmingsplan daarna opnieuw in procedure. Ook nu tekende de Buurt- en Belangenvereniging HtH beroep aan. De gemeente liet een adviesbureau een computersimulatie maken van de toekomstige situatie die volgens de vereniging een sterk geflatteerd beeld gaf. Daarop besloot de Raad van State het beroep te verwerpen.
Het is overigens nog onzeker of de ontsluitingsweg van de autoboulevard in feite wel wordt doorgetrokken. Dat was het argument waarmee de gemeente tweedracht zaaide onder de bewoners van Huis ter Heide.

Adv-Autoboul

In oktober 2008 zijn alle 800 bomen op het betreffende gebied gekapt. Nu zijn inmiddels de vier te verplaatsen garages gebouwd op de autoboulevard. Begin 2012 heeft de raad ingestemd met aanpassing van het bestemmingsplan Zeist-Noord, waardoor woningbouw mogelijk wordt op het Sanato-terrein langs de Sanatoriumlaan. Dat maakte de weg vrij om de vierde en daarmee laatste te verplaatsen garage te realiseren op de autoboulevard.

De buurtorganisatie heeft inmiddels overlegd met de garages om de lichtoverlast gedurende de nacht zoveel mogelijk te beperken. Ook heeft de Buurt- en belangenvereniging bereikt dat de ontsluitingsweg van de autoboulevard via een zogenaamde “ovonde” is aangesloten op de provinciale weg. Voor het onderhoud van het plein is als precedent sponsoring door middel van reclameborden bij het plein toegepast. Beter Zeist vindt dit ongewenst uit een oogpunt van verkeersveiligheid en aanzien.

video oktober 2008: Zeister gemeentebestuur kapt een bos voor een autoboulevard.

Wat erg is dat nu met het blote oog is te zien dat de computersimulatie niet klopte. Op grond daarvan overtuigde de gemeente de Raad van State het beroep te verwerpen. Gedane zaken nemen echter geen keer. Het vertrouwen van de bewoners van Huis ter Heide in het gemeentebestuur is daarmee wel geschaad. Dat was geen goede uitgangspositie voor de grootschalige woningbouw op het terrein van Abrona-Sterrenberg (ook een mooi landgoed) en op de sportvelden bij Huis ter Heide, waarbij het volgende landgoed (Dijnselburg) zou worden aangetast.

Inmiddels maakte een door de gemeente ingestelde ‘kopgroep’ in het kader van een pilot interactieve planvorming een voorstel voor 75 woningen op een deel van de sportvelden. Dit in plaats van 200 die de gemeente als voorwaarde had gesteld.
De gemeente is toch akkoord gegaan met het voorstel om alleen 80 woningen te bouwen. Dit is een succes voor de buurt– en belangenvereniging Huis ter Heide, die de ‘Kopgroep’ kritisch volgde en ondersteunde bij planvoorbereiding.

Wel zal nog een positief besluit moeten volgen over de benodigde ontsluitingsweg voor de nieuwe buurt. De gemeente wilde die betalen door middel van het oprichten van een landmarkkantoor langs de A28. De vereniging vindt dat zoiets uit de publieke middelen moet worden bekostigd en dat het oprichten van een kantoor daar los van staat. De gemeenteraad is het in meerderheid eens met de vereniging en ziet een Landmarkkantoor niet zitten.

Huis ter HeideBeeld van Huis ter Heide

Verder wil de vereniging de geluidsoverlast van de steeds drukker wordende A28 beperken. Volgens Rijkswaterstaat zou na de reconstructie van de A 28 met zoab-asfalt er nog voor slechts 53 woningen een te hoge geluidsbelasting bestaan. Dat zou volgens de dienst kunnen worden opgevangen door gevelmaatregelen. De BB HtH wilde echter ter plekke een geluidscherm, zodat de bewoners (ook buiten) minder geluidsbelasting te verduren krijgen. Er is wel een lang scherm aangebracht ten behoeve van de faunapassage, waarom dan niet een (geluid)scherm voor de mensen die iets verderop wonen? In de beroepsprocedure behaalde de vereniging op dit punt echter geen positief resultaat.

Wel wist de vereniging de door de gemeente beoogde verbreding van de Hobbemalaan te voorkomen. Daarmee werden de bomen langs de weg behouden.

Een ander punt was het Masterplan buitensport accommodaties dat in maart 2017 door de raad is vastgesteld. Dat betekent een concentratie van sportvelden en waarschijnlijk het verhuizen van SV Zeist naar Zeist-west, direct naast de ecologische verbindingszone. Het gevolg is dat de mensen uit Huis ter Heide en omgeving daar dan moeten gaan voetballen. terug naar top

BESTEMMINGSPLAN

In 2007 kwam de gemeente Zeist met een nieuw bestemmingplan, dat een aantal oude (en achterhaalde) bestemmingsplannen bundelde: het Bestemmingsplan Amersfoortseweg e.o.
Hoewel intussen duidelijk was dat zij het voornemen had om de Sportvelden in Huis ter Heide te bebouwen met minimaal 200 woningen (daarbij zou ook het landgoed Dijnselburg worden aangetast), werden deze velden nog steeds bestemd voor ‘sport’. De achtergrond hiervan is dat ze buiten de rode contour van het Provinciale Streekplan vallen en dat een bouwbestemming op grote weerstand bij de Provincie zou stuiten.

De gemeente wilde de ontstane discrepantie oplossen door achteraf gebruik te kunnen maken van haar wijzigingsbevoegdheid. Maar wat stelt een bestemmingsplan dan nog voor? Dat moet de burgers en andere belanghebbenden juist toch rechtszekerheid bieden voor de nabije toekomst?
Gebaseerd op deze en andere overwegingen heeft de Buurt- en Belangenvereniging Huis ter Heide daarom weer beroep aangetekend tegen een bestemmingsplan Amersfoortseweg e.o. Het beroep is echter verworpen. Toch ging het aantal woningen van 200 niet door omdat de geluidsoveelast langs de A 28 te groot is.
Op 7 april 2012 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan “DD-Zuid, B&D, HtH-Noord” vastgesteld.
terug naar top

HERINRICHTING VLIEGBASIS

krtVliegbasis

Met het ontruimen van de Vliegbasis Soesterberg deed de vraag zich voor wat daarmee moest gebeuren. De omliggende gemeenten zagen het vrijkomende gebied vooral als mogelijke bouwlocatie. Zo wilde Zeist langs de Dolderseweg graag honderden woningen bouwen. Het privaat/publieke samenwerkingsverband “Hart van de Heuvelrug” schakelde een buitenlandse organisatie (ULI = Urban Land Institute) in om over de herinrichting advies uit te brengen. Tot blijde verrassing van veel betrokkenen adviseerde het ULI ten gunste van een natuurbestemming.

Daarmee waren echter nog niet de “beren van de weg”. Zeker de gemeente Zeist gaf haar ambitie niet op om ook langs de randen van de vroegere vliegbasis te bouwen. In het kader van het programma “Hart van de heuvelrug” wilde de gemeente in totaal 1.500 extra woningen realiseren. Aan de rand van het voormalige vliegveld, grenzend aan Soesterberg-Noord, willen de gemeenten Soest en Zeist nu ongeveer 400 woningen bouwen. Door 162 minder goedkope woningen te bouwen en 75 vrije sectorwoningen meer zou circa 10 miljoen euro kunnen worden ‘verdiend’ om andere projecten in het kader van Hart van de Heuvelrug uit te voeren c.q. het tekort op het programma te dekken.
De provincie en de gemeente Zeist hebben medio 2015 alvast een ontsluitingsweg aangelegd voor Soesterberg-Noord. Daarvoor zijn achter de rug van Stichting Milieuzorg Zeist e.o de monumentale bomen al gekapt, terwijl een premediation daarover nog liep. Over zorgvuldigheid en transparantie gesproken!

Een woonwijk dicht tegen de vliegbasis zal onvermijdelijk leiden tot verstoring van de levende natuur. Menselijke activiteit, lichtvervuiling, geluidshinder, recreatie, fietspad en en de inloop van honden en katten leiden tot ecologische schade. De woonwijk is gepland vlakbij de vroegere landingsbaan waar een grote populatie veldleeuwerikken broedt. Op initiatief van aanwonenden van de voormalige vliegbasis hebben 2 studenten van Wageningen Universiteit een scriptie gemaakt over de ecosystemen van de vliegbasis en hun monetaire waarden. Deze is 17 maart 2016 gepresenteerd, zie persbericht. Het gaat om de verdiensten en baten van “ecosysteemdiensten” biodiversiteit (bestuiven gewassen en voorkomen van plagen), CO2 opslag, fijnstof afvanging en waterwinning. De opbrengst zou per jaar circa 1 miljoen euro bedragen, zie het onderzoek. Overigens zijn daarbij nog niet alle gezondheidsopbrengsten voor omwonenden meegeteld. Die kunnen aanzienlijk zijn zoals bleek uit een onderzoek bij het nationaal park Olde Faenen. Daar schat C. Nauta de gezondheidsbaten jaarlijks op 1,1 miljoen euro. Vanuit de Buurtschap Hertenlaan/Hindelaan/Schaapskooi van Den Dolder wordt gepleit voor een alternatief op Kamp Zeist.

Beroepen tegen nieuwe buurt op vliegbasis afgewezen.
De RvS heeft de ingestelde beroepen tegen het plan voor de bouw van 225 woningen op het terrein van de vliegbasis afgewezen. De huizen en percelen moeten 28 miljoen euro opbrengen voor het opvangen van het tekort op het programma Hart van de Heuvelrug. Dat betekent dat in feite alleen nog wat flankerende maatregelen kunnen worden genomen. Deze zijn dan bedoeld om om de negatieve effecten van de nieuwe buurt op de beschermde natuurlijke omgeving (o.m. broedgebied bedreigde veldleeuwerik) te beperken. Over deze maatregelen vond op 6 juni 2017 overleg plaats tussen burgergroepringen, ontwerpers en de provincie Utrecht. Nader onderzoek naar de geologisch interessante spoelzandwaaier/sandr zal nog moeten plaastvinden. Zie verder de voorlichting over het bouwplan en het overzicht van de fiets- en wandelroutes op de voormalige vliegbasis. Op 6 juli 2017 is een raadsinformatiebrief over de stand van zaken gepubliceerd en een tussenrapportage op 14 november 2017.

Nationaal Militair Museum
Een belangrijk onderdeel van de herinrichting is het nieuwe Nationaal Militair Museum (NMM) voor leger en luchtmacht, zie www.nmm.nl. Het werd geopend op 13 en 14 december 2914. Het gebouw is ontworpen door de architecten Claus en Kaan Architecten (www.clausenkaan.com). Dit gebeurde in navolging van het kleinere en meer vierkante “Neue Nationalgalerie” in Berlijn.

Het museum heeft volledig glazen gevels en een groot, plat dak van stalen staven. Het zwarte, overstekende dak is maar liefst 275 meter breed bij 95 meter diep. Door de glazen pui zijn de tentoongestelde tanks en vliegtuigen al van buiten te zien zijn. Bij het museum zal ook een amfitheater (tankarena) worden aangelegd voor live tankshows e.d. Dit ondanks een gezamenlijk protestbrief van burgerorganisaties en de daarop volgende procedure bij de Raad van State. Lawaaierige demonstraties zullen beperkt blijven tot enkele dagen per jaar. Wie weet komt er ook nog eens een nagespeelde vertoning van de slag bij Austerlitz. Dat zou het Zeister dorp (met stadsrechten!) pas goed op de kaart zetten.

De bouw was begroot op ongeveer 90 miljoen euro. Verder zal er voor een periode van 25 jaar 70 miljoen voor onderhoud en facilitair beheer nodig zijn. De aannemer Heijmans is zowel verantwoordelijk voor de bouw in 2013-2014 als voor de exploitatie, inclusief die van het restaurant voor 25 jaar, zie ook www.heijmans.nl. Hierin zit ook de inrichting en het onderhoud van het (natuur)gebied van 45 hectare van de vroegere militaire vliegbasis. Zie verder ook www.vliegbasissoesterberg.info en www.parkvbs.nl (park voormalige vliegbasis).
terug naar top

GEBIEDSVISIE DIJNSELBURG

De gemeente is van plan om, samen met belanghebbenden voor Dijnselburg een integrale gebiedsvisie op te stellen. In de Structuurvisie Zeist 2020 staat hierover het volgende: “Er wordt een integrale gebiedsvisie gemaakt voor het gebied tussen A28, Amersfoortseweg, Panweg en de Zandbergenlaan. Daartoe wordt op interactieve wijze een aantal studies gedaan, waaronder een omgevingsanalyse. Het herschikken van rood en groen behoort tot de mogelijkheden. Doel is om de fragmentatie van de ontwikkelingen en de projecten tegen te gaan en op integrale wijzen de leefbaarheid en de ruimtelijke kwaliteit van het gebied te verbeteren.” Het opstellen van een gebiedsvisie voor Dijnselburg, inclusief de camping en het bestaande landgoed, volgt dus uit de Structuurvisie. Zie verder de collegebrief d.d. 23 november 2017 die naar belanghebbenden is uitgegaan.
teriug naar top

WONINGBOUW HUIS TER HEIDE

Locatie / aantal / 1e plan

  • Beukbergen / 166 / 2011
  • Sterrenberg (Abrona) / 400 / 2009
  • Sportvelden, HtH west / 80? / 2010
  • HtH Zuid /  37 / 2013
  • Vliegveld Soesterberg HtH en Soesterberg / 225 / 2014

terug naar top


Print page
Share Button